tisdag 7 februari 2012

5-minuters metoden

Igår kväll när minstingen åt sin mat så somnade hon, som hon brukar göra. Jag bar in henne i sängen får att i slow motion lägga ner henne, då vaknade hon, som hon brukar göra. Jag började frenetiskt dunka lite lätt i rumpan för att om möjligt få henne att somna om innan hon blir allt för pigg, som jag brukar göra.
Det gick inte så bra, som det brukar bli - hon blir mer och mer ledsen...
- Skit i det här, hörde jag mig tänka högt.
- Vi testar den gamla 5 minuters metoden... Inget av det vi gjort hittills har ju blivit så mycket bättre.
Sagt och gjort jag klappade om henne la på henne täcket ordentligt och gick ut ur rummet, 5 minuter senare gick jag in igen, tröstade henne lite snabbt, la på henne täcket och sa godnatt.
Efter 3 besök somnade hon - Woohoo! Tänkte jag, fy fan va bra det gick... sen vaknade hon.
Men efter 35 minuter och 6 besök så somnade hon faktiskt.
Förhoppningen är att hon till slut har lärt sig att somna själv - så att hon kanske somnar om när hon vaknar mitt i natten.

Är det någon som har positiva /negativa erfarenheter??
Vi behöver förändra något nämligen...

3 kommentarer:

  1. Det där låter ju som något man kanske skulle prova för det är ett fruktansvärt klappande på den där rumpan innan hon till slut somnar.

    SvaraRadera
  2. Tja, idag blev det inte alls som vi tänkt oss. Loppan somnade lite för tidigt. Men imorgon kanske...

    SvaraRadera
  3. Det är lite day 2 day för oss på den där fronten. Vissa gånger måste man ligga bredvid vår 1-åring till hon somnat, andra gånger är det bara att slänga henne i säng med en flaska och sen sover hon hela natten. Det finns nog inga universalmetoder när det gäller att natta småbarn. Jag brukar utgå från att det blir ett helvete, då brukar det bli tokbra :)

    SvaraRadera